Friday, December 20, 2013

Cara Menanam Pokok Daun Kesum


Kat miri ni susah sangat nak cari daun kesum. Biasanya pg pasar byk2 satu dua peniaga je yang ada jual. So baru ni masa beli daun kesum untuk buat laksa penang, terus la saya cuba tanam. Alhamdulillah till now, pokok makin sihat..dah jadi dlm dua bekas dah..hehe..

Saya suka masak laksa penang, asam pedas dan air asam. Semua menu ni memang menggunakan daum kesum.So the best choice is tanam sendiri.Senang nak masak bila-bila..

Nak tanam pokok kesum ni senang je..masa korang beli daun kesum tu ambk la 3 4 tangkai rendam dalam air..letak dalam botol plastik pun xpe.letak kt dapo and make sure ad cahaya matahari k?. Bila dah nampak akar2 die dah keluar, boleh pindahkan tanam kat tanah..mula2 saya tanam dalam botol plastik besa macam kat bawah ni je..bila dah dkt sebulan saya tgk die mcm dh xnak naik tinggi baru la pg beli dua pasu plastik.
 Mse nak pindahkan tu saya gunting je botol plastik tu,..skali tgk dah penuh ngan akar die disegenap ruang tanah..patut la dh xnak naik dh..penuh space dah..ni Ni pic pagi tadi..rutin sy skrg pagi2 sebelum pegi keje siram dlu pokok sambil2 panaskan enjin kete..balik smpai rumah kul 5-6 ptg tu siram lagi skali smbil pujuk2 pokok suruh meninggi dan sihat..haha..
Abaikan pokok pandan yang baru ditanam tu..xtau la bakal naik dengan jayanya ke tak..haha..Btw, pokok kesum ni xsusah nak jaga..saya tanam guna tanah biasa depan rumah tu je..cuma kena sentiasa make sure air cukup..kalo kt kampung kt rumah tu senang..tanam dekat2 parit tepi rumah je.. :-)

3 comments:

norhafizah kamis said...

Saya ni tanam pokok kesum x pernah nak hidup. Kadang mnta org lain tanamkan. Bila bw ke rumah x lama mati pulak.

Suzana Ismail said...

Norhafizah..samala kita..saya pun tanam mula mula hidup lps tu mati..jangkahayat xpnjg

Suzana Ismail said...

Norhafizah..samala kita..saya pun tanam mula mula hidup lps tu mati..jangkahayat xpnjg